A little sunshine in the fog...

Ricotta, coconut and saffron balls

The holiday break did me no good. I'm having a really hard time getting back on track. Moreover, I'm not even feeling well, and the weather is being such a sucker lately. Just looking out of the window, seeing everything covered with white... not snow, just plain, boring fog, makes me even more lazy, heavy sort of, and sad.
I want a little sunshine... but i guess it takes a little miracle.
Actually, a little miracle did happen yesterday, just as I prepared these little yellow balls, the fog disappeared and the sun shone so brightly for several hours... before it ran away, and the fog came down to stay. Today, it's not even worth looking out of the window. Having the lights on in the house during the day is something I just hate.
These days I'm not really in the mood for anything heavy or complicated to make or eat. And these little ricotta balls came just along the line. The minimum effort, and the very few ingredients... and there you go, a light, refreshing dessert made in no time. And to be honest, I'm not even coconut crazy, but I so loved these. They satisfied both my curiosity to see how saffron tasted in a sweet recipe, and my craving for something sweet.


Ricotta, coconut and saffron balls

Ricotta, coconut and saffron balls


250 g ricotta cheese
90 g caster sugar
150 g flaked coconut (+ more for rolling)
1/2 package of saffron (1 package = 0.1 g)
cocoa powder for rolling

Put the well drained ricotta cheese into a mixing bowl and whisk with a hand whisk until smooth and creamy.
Stir in the sugar and the saffron, followed by the coconut. Stir well and then chill in the fridge for 1 hour.
Shape the chilled mixture into small balls, roll them into flaked coconut or the cocoa powder and place each into a small paper cup.
My ricotta balls were rather small, about 2 cm in diameter and I got about 30 pieces.


Ricotta, coconut and saffron balls

Palline di ricotta con cocco e zafferano


250 g di ricotta
90 g di zucchero semolato
150 g di farina di cocco (+ altro per coprire le palline) 
1/2 bustina di zafferano
cacao amaro in polvere


Mettete la ricotta in una ciotola e lavoratela bene con una frusta a mano fino a renderla morbida e cremosa.
Aggiungete lo zucchero e lo zafferano, mescolate bene e poi unite la farina di cocco. Lasciate il composto in frigo per 1 ora.
Riprendete il composto, prelevatene un po' con un cucchiaino e formate delle palline di circa 2 cm di diametro.
Rotolate alcune nella farina di cocco e altre nel cacao in polvere. Servitele nei pirottini di carta o semplicemente su un vassoio. 


Ricotta, coconut and saffron balls

Nisam preveliki ljubitelj kokosa, ali u dobroj kombinaciji sasvim je prihvatljiv i čak me može oduševiti. Ove su kuglice bile pravo zadovljstvo, iz dva razloga. Prvo zadovoljila sam svoju znatiželju da vidim kakav je okus šafrana u slatkoj kombinaciji, a drugi što su bile nešto najjednostavnije za napraviti i zadovoljiti želju za onom mrvicom slatkog bez kojeg mi ručak nije nikad potpun. Istovremeno su laganog okusa i zbilja osvježavajuće.


Kuglice od ricotte s kokosom i šafranom


250 g ricotte
90 g sitnog kristal šećera
150 g kokosovog brašna (+ za posipanje)
1/2 vrećice šafrana (1 vrećica = 0,1g)
kakao (za posipanje)


Stavite dobro ocijeđenu ricottu u zdjelu i miješajte je pjenjačom dok ne postane glatka i kremasta.
Dodajte šećer i šafran i na kraju umiješajte kokosovo brašno.
Izmiješajte dobro i ostavite u hladnjaku 1 sat.
Žličicom grabite smjesu i oblikujte kuglice veličine po želji (ja sam ih pravila promjera 2 cm - ako su te veličine dobijete oko 30 kom.).
Uvaljajte kuglice u kokos i/ili kakao i stavljajte u male papirnate košarice ili jednostavno složite na pladanj.
Čuvajte ih u hladjaku do posluživanja.

Ricotta, coconut and saffron balls

Comments

  1. Queste palline sono veramente deliziose! Brava!!

    ReplyDelete
  2. ottima idea,poi amo lo zafferano!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  3. Già le adoro, così semplici e veloci ma di sicuro deliziose!

    ReplyDelete
  4. Senti facciamo che qualche uccellino vola da te e qualce pallina rotola da me :D? zì zì zì qualche bella pallina coccolosa o dorata come il sole mi rimetterebbe al mondo ^__^ Baciottoni bella, buon we

    P.S. ti rispondo per la pasta degli uccelletti. Non è soffice e morbida ma neanche croccante come la frolla classica. Mi verrebbe da paragonarla ai biscottoni da latte, quelli un po' inzupposi, non so se ho reso l'idea...

    ReplyDelete
  5. Originale l'impiego dello zafferano, da provare, mi stuzzica proprio!!!

    ReplyDelete
  6. Vrlo zanimljiv recept koji bi svakako zeljela isprobati - izgledaju prekrasno!

    ReplyDelete
  7. :) super! baš lijepo izgleda...

    ReplyDelete
  8. Prelijepe su kuglice. Boja ima je super i kombinacija sastojaka mi je jako privlacna.

    ReplyDelete
  9. Questi bocconcini sono strepitosi.

    ciao

    ReplyDelete
  10. Prekrasno izgledaju, Dajana!
    Kombinacija okusa mi se zaista jaaako sviđa :)

    ReplyDelete
  11. These treats look awesome. Don't feel down! It won't be foggy forever, I promise : )

    p.s. Check out my new blog!

    ReplyDelete
  12. What cheerful looking little treats. These would brighten anyone's day.

    ReplyDelete
  13. Mene su odusevile na prvi pogled. Zaista preslatke su i jako dobra ideja. Bas sam radoznala sto se ukusa tice. Pozzz

    ReplyDelete
  14. i love the colorful ricotta cheese coconut balls .....i would love to take a bite from this one :)

    ReplyDelete
  15. L'aggiunta dello zafferano nel dolce, per me è una vera novità!

    ReplyDelete
  16. Posso capire come queste palline abbiano portato il buon umore in casa tua: sono bellissime da vedere e deliziose. In più sono anche leggere, quindi perfette per coccolarsi un po' senza troppi sensi di colpa!

    ReplyDelete
  17. Dajana, super kombinacija, pomalo neobična, čini mi se da odlično funkcionira.
    I ja čeznem za proljećem i toplijim danima... :)

    ReplyDelete
  18. Sono bellissime, veloci da fare e anche leggere! Complimenti buon w.e.!

    ReplyDelete
  19. Stvarno su poput malih sunaca!
    Prekrasne boje i odlična kombinacija sastojaka!

    ReplyDelete
  20. These really do look lovely. I hope to make some time to try them. I hope you have a wonderful evening. Blessings...Mary

    ReplyDelete
  21. So cute and colorful, Dajana! I'm having winter doldrums, too. Your post is a real pick-me-up! :)

    ReplyDelete
  22. Zbilja su predivne, a boja im je tako intenzivna da su unijele malo sunca u moj sivi ured. :)

    ReplyDelete
  23. Dajana, svrati po jednu nagradicu kod mene :)

    http://mojanoblica.blogspot.com/2011/01/nagrada-3-u-1.html

    ReplyDelete
  24. kako mi ovo dobro izgleda!!! safran obozavam, sastojci mi se svidjaju, savrseno!!!

    ReplyDelete
  25. Very delicious. Thanks for sharing the recipe.

    ReplyDelete
  26. Deliciosas, unas fotos magnifícas! Saludos desde españa.

    ReplyDelete

Post a Comment

Hi, Welcome to my blog. I love hearing your feedback, so don't hesitate to say what you think, or ask any question, I'd be glad to help.

Benvenuti! Mi fa piacere che vi siete fermati qui. Se vi va, lasciatemi un commento, una domanda, o altro, li leggerò con piacere.

Hvala vam na posjeti. Volim pročitati vaše mišljenje, stoga je svaki dobronamjeran komentar dobro došao kao i pitanja i nedoumice. Trudit ću se odgovoriti svima.

Popular Posts